KX 250F
Brabanti Balázs 2005.04.27. 13:29
Technikai infó+egyéb adatok
KX-250F - Modellkoncepció
A KX-250F bemutatásával a Kawasaki büszkén lép be a magas fordulatú négyütemű krosszmotorok világába. A Kawasaki első négyütemű krosszmotorjának tervezésekor mindössze egy célkitűzés volt: győzni a 125-ös géposztályban. A KX-250F-et a legújabb technológiával vértezték fel a konkurenciával szemben. Az eredmény egy nagyon könnyű, és könnyen kezelhető gép lett. Úgy tervezték, hogy a 250-es négyütemű kategória legjobbjánál is könnyebb és erősebb legyen, ezért a DOHC 4 szelepes erőforrás könnyű anyagokból és nem mindennapi technológiai megoldásokkal készült. A váz a versenyeken érlelt konstrukció, az Uni-Trak felfüggesztés új himbarendszeren keresztül kapcsolódik hozzá, mely jobb futóművet és könnyebb vázat eredményezett. Az új vonalak vékonyabb megjelenést az új ülés pedig nagyobb mozgásteret jelentenek.
A KX-250F kulcsfontosságú jellemzőit a következőképpen lehet összefoglalni:
- Könnyű súly - félszáraz karter, könnyű blokk alkotóelemek, új Uni-Trak kapcsolódás, speciális könnyű felnik és gumik.
- könnyen indul melegen és hidegen is - FCR karburátor meleg indítással, automata dekompresszorral
- felhasználóbarát négyütemű motor karakterisztika - a tökéletesített motorfék tulajdonságokról a 3D-s gyújtástérkép és a főtengely egyenletes kidolgozása gondoskodik.
- nagyszerű kezelhetőség és üléspozíció - új első villa és a modern Uni-Trak felfüggesztés gondoskodik a kezelhetőségről, a karcsú felépítés miatt a vezető pozíciója rendkívül előnyös (köszönhető ez az új D-metszetű váznak) melyet az új lábtartó elhelyezés is támogat.
KULCSFONTOSSÁGÚ TULAJDONSÁGOK
KÖNNYŰ SÚLY
Blokk
- A vékony falú hengerfej öntvény nagyon könnyű és kompakt.
- Vékony titánium szelepek (beömlő: 31 mm; kipufogó: 25 mm) a magas fordulatszámú tartósság érdekében. Az oxidálással kezelt felületük csökkenti a kopást.
- A könnyűsúlyú kipufogó rendszernek titánium leömlője és csak egy kicsivel vastagabb végdobja van. A dob külseje alumínium, belseje rozsdamentes acél. A kiömlő vége ellenáll a sár bejutásának.
- A félszáraz karteres kialakítás távol tartja az olajat a főtengelytől, hogy csökkentse a mechanikai veszteséget; és hozzájárul az alacsony súlypont és a csekély tömeg kialakításához.
- A felülre vezető olajcső belül található, és a csavarokon megy keresztül. Ez a megoldás csökkenti a súlyt és belső olajvezetékek bonyolultságát.
- A vékony falú motorblokk valamint a magnéziumból készült felsőrész, generátor és kuplungfedél közreműködnek a blokk rendkívül alacsony súlyában.
Futómű
- Az új kapcsolódású Uni-Trak hátsó felfüggesztés (lásd részletesebben egy későbbi fejezetben) könnyebb vázszerkezetet tett lehetővé. Mivel a lengővillához kapcsolódik a csap (korábban a vázhoz kapcsolódott), a felfüggesztés terhelése nem továbbítódik közvetlenül a vázra, ezáltal nincs szükség többé toldatokra így könnyebb szerkezetű alsó vázrész viseli ezt a terhelést.
- Az új első és hátsó felnik extrém könnyű építési módot követnek.
KÖNNYŰ INDÍTÁS
Blokk
- Automata centrifugális dekompresszor rendszer került a kiömlő szelep bütyökre, ami megemeli a szelepet, hogy megkönnyítse a beindítást.
- A forró blokk életre keltését egy speciális rendszer teszi könnyebbé, melynek a működtető szerkezete a kuplungra került.
- Az FCR karburátoron meleg indítási kör található.
- Egy opcionális kábel felszerelésével a dekompresszort kézzel is lehet működtetni (egy karral a jobb markolaton). Ezzel könnyebb beindítani a motort, ha már "megszívta" magát.
FELHASZNÁLÓBARÁT 4 ÜTEMŰ KARAKTERISZTIKA
Blokk
- A 249 cm3-es, vízhűtéses, 4 ütemű, egyhengeres, DOHC 4 szelepes motorblokk széles sávban adja le erejét.
- A főtengely megfelelő mértékű lendületét felhasználva a motorfék ereje lecsökkent.
- Az AC-CDI gyújtás TPS-sel (Throttle Position Sensor = Gázkar Érzékelő Szenzor) és 3D-s térképpel rendelkezik, hogy a változó feltételek mellett is mindig ideális legyen a gyújtás. Gyorsításkor és lassításkor a rendszer a 3D-s gyújtástérképhez viszonyítva végzi el a beállításokat, mely által javul a gyorsulás, és finomabb lesz a motorfék
- A gyorsváltós 5 sebességes váltómű akasztókapcsos megoldása könnyen járó pedált eredményez. Az akasztókapcsos mechanizmusnak speciális váltó tartója van annak érdekében, hogy kompenzálja a különböző pilóták eltérő erejű váltásait.
- Különböző opcionális rotorok segítségével a pilóta a saját és a pálya igényeihez tudja igazítani a motorfék erejét.
FANTASZTIKUS KEZELHETŐSÉG ÉS JOBB ÜLÉSPOZÍCIÓ
Váz
- A KX-250F váza a versenyeken fejlesztett hídvázon alapszik, melyet új D-formájú csövekkel láttak el a felső résznél (43 x 25 mm). A váz levágott éleinek köszönhetően az idomok még szorosabban tudnak illeszkedni, lehetővé téve a szűkebb vonalakat és a jobb üléspozíciót.
- A meredek villaszög fokozza a kanyarodási képességeket.
- A lábtartók magasabbra és közelebb kerültek egymáshoz, így kanyarban még jobban be lehet dönteni a motort.
Első felfüggesztés
- Az új Kayaba rugóstagok ellenőrző szelepein szabályozni lehet a belső nyomást. Az eredmény még jobb csillapítás és finomabb reagálás.
Hátsó felfüggesztés
- A legfontosabb futómű módosítás az előző KX modellekhez képest az új kapcsolódású Uni-trak hátsó felfüggesztés. A régi rendszeren a vázhoz kapcsolódott a "link", míg az újon már a lengővillához. Emiatt nem a váz kapja a rugóstag terhelését, hanem a lengővilla, így könnyebb vázkonstrukciót lehetett kialakítani; továbbá a rugóstag most külső íven mozog összenyomáskor, nem pedig kimozdul és vissza be. Ez a lágyabb, sokkal stabilabb működés jelentősen növeli a hátsó rugóstag reagálását, különösen kigyorsításkor.
Külső megjelenés
- A vékonyabb vonalak lehetővé teszik a vezető szabadabb mozgását és a jobb üléspozíciót.
- Az átformált ülés laposabb és új ülésborítást használ, mely jobban ellenáll a csúszásnak.
TOVÁBBI JELLEMZŐK
Blokk
- A 77.0 x 53.6 mm-es furat x löket arány elviseli a magas fordulatszámokat is, a leszabályzó pedig megakadályozza a túlforgatást.
- A kompozit galvanizált alumínium henger extrém kicsi méretű, hogy megelőzze a forgattyúsház túlhűtését és az emiatt bekövetkező teljesítményveszteséget.
- A kovácsolt, 2 gyűrűs, ónnal bevont dugattyú csökkenti a kopást, a dugattyú szoknyáján mikroszkopikus vájatok vannak az olajvisszatartás és a kis súrlódás érdekében.
- A vezérműtengelyt tartósságra fejlesztették ki, bütykei szerszámacél-ötvözetből készültek. A bütykök szelvényei széles tartományú erőkifejtésre és nagy csúcsteljesítmény elviselésére lettek kifejlesztve.
- 37 mm-es Keihin FCR síktolattyús karburátort TPS-sel látták el. Gyorsítópumpa felel a gyors gázreakcióért. A gázkart és a gázbowdent kicserélték, hogy megfeleljen az "ellenütemű" karburátornak.
- A membránszelep a forgattyúsház és a váltómű közé került, csökkentve ezáltal a pumpáló/szívó veszteséget, és elősegítve a gyors reakciót és a nagy teljesítményt.
- Az olajpumpának 29 x 4 mm-es adagoló rotorja és 29 x 10 mm-es gyűjtő rotorja van.
- Az a tengely, amin a berugókar fogaskereke forog egyúttal a forgattyúsház szellőzőcsöveként is funkcionál. A tengely és a fogaskerék centrifugális ereje kiszippantja a váltóműből a levegőt. A főtengely görgőscsapágya speciális "lazulás-illeszkedő" kosara hozzájárul a nagy fordulatú tartóssághoz.
- A sebességváltó fogaskerekei kemény DSG-2-ből készültek (Daido Super Steel Gears #2 = Daido Szuper Acél a 2-es fokozatban)
Futómű
- Egy alumíniumlemez és két műanyag oldalvédő védi a blokkot.
- Az elülső és a felső motorfelfüggesztésnél alumínium lemezeket használtak.
- A lengővilla új, így új rajta a rugóstag mögötti öntött szelvény, ahová a rugóstag kapcsolódási pontját rögzítették, új a kovácsolt tengely tartó, a 8 mm-es láncfeszítő csavar pedig könnyűsúlyú. Az új lengővillának kúpos, hidroformált szárai vannak.
- A felső hídnak könnyű alumínium kormány anyacsavarja és vékony, 1 mm-es acél alátéte van. A kormány csapágyház elvékonyodó kiképzésű a kisebb súly érdekében.
- A kompakt tengelykonzolok új módon fognak.
- Az új villavédők nagyszerűen néznek ki.
- A lengővillát alumíniumból kovácsolták.
- A hátsó rugóstag himbarendszerének az összekötő rúdja egy darabból áll, könnyű és egyszerű felépítésű.
- A hátsó rugóstag olajleengedő csavarja megkönnyíti az olajcserét.
- A hátsó rugóstag felső rögzítési pontját úgy alakították ki, hogy könnyű legyen elérni a karburátort.
- Az első fék csöve közvetlenül a féknyereghez kapcsolódik. A fékcső kevlárból készült a súlycsökkentés és a jobb adagolhatóság érdekében.
- A kétdugattyús első féknyeregben a 27 mm-es dugattyúkat egy 11 mm-es főfékhenger működteti.
- A könnyű hátsó féknyeregben 25.4 mm-es átmérőjű dugattyú dolgozik. A kisméretű féknyereg elegendő helyet biztosít a kipufogónak, amikor a rugóstag teljesen összeül.
- Az új fékpedál kovácsolt, így kellően erős és könnyű.
- Vadonatúj külső jellemzi az új KX-250F-et: új tank és ülés, hosszabb hátsó sárvédő, újraformált oldalidomok és új hűtőborítás.
- A jobb oldali oldalborítás hőálló, hogy elviselje a dob hőjét.
- Az üzemanyagtank 7.5 literes, mely ugyan kisebb, mint a 2 üteműeké, mégis hosszabb működési időt biztosít, mivel a négyütemű blokk fogyasztása jóval kedvezőbb.
Egyéb jellemzők
- A metafoam tömítés megkönnyíti az otthoni karbantartást.
- Különböző opcionális blokk-fogaskerekek és karburátor beállító alkatrészek lesznek kaphatóak.
- Egyéb opcionális alkatrészek: 20"-os első kerék, különböző konstans rugók az első és hátsó rugóstagba, alumínium és acél hátsó lánckerekek +/- 2 fog eltéréssel (48T).
Színválaszték
- Lime zöld agresszív új grafikákkal
MŰSZAKI ADATOK
Motor |
|
Típus |
vízhűtéses, négyütemű, 1 hengeres |
Lökettérfogat |
249 cm3 |
Furat x Löket |
77.0 x 53.6 mm |
Sűrítési viszony |
12.6:1 |
Szelepvezérlés |
DOHC, 4 szelepes |
Karburátor |
Keihin FCR37 |
Gyújtás |
digitális AC-CDI |
Indítás |
berugókar |
Hűtés |
Léghűtés |
Olajozás |
kényszer-olajozás, félszáraz karteres |
Erőátvitel |
|
Váltó |
5 fokozatú |
Szekunder hajtás |
lánc |
Primer áttétel |
3.350 (67/20) |
Fogaskerék áttételek: egyes |
2.142 (30/14) |
kettes |
1.785 (25/14) |
hármas |
1.444 (26/18) |
négyes |
1.200 (24/20) |
ötödik |
1.052 (20/19) |
Végáttétel |
3.692 (48/13) |
Kuplung |
Többtárcsás, olajfürdős |
Váz |
|
Típusa |
hídváz nagy szakítószilárdságú acélból (D-formájú csövek a felső résznél) |
Felfüggesztés: első |
48 mm-es fordított teleszkópvilla, állítható húzó és nyomófokozat (16-16 fokozat) |
hátsó |
Uni-Trak rendszer, állítható húzó és nyomófokozat (16-16 fokozat), teljesen állítható rugóelőfeszítés |
Rugóút elöl |
300 mm |
hátsó |
310 mm |
Gumi első |
80/100-21 51M |
hátsó |
100/90-19 57M |
Villaszög |
26.5° |
Utánfutás |
110 mm |
Kormányelfordítási szög |
42° / 42° |
Fékek |
|
Első |
1 db úszóágyazású 250 mm-es tárcsa, kétdugattyús féknyereggel |
Hátsó |
1 db 240 mm-es tárcsa, 1 dugattyús féknyereggel |
Méretek |
|
Hossz |
2.170 mm |
Szélesség |
840 mm |
Magasság |
1.270 mm |
Tengelytáv |
1.475 mm |
Szabad magasság: |
340 mm |
Ülésmagasság |
960 mm |
Száraz súly |
92.5 kg |
Tank |
7,5 liter |
Teljesítmény |
|
Legnagyobb teljesítmény |
43.0 LE (31.6 kW) / 11.000 ford. |
Legnagyobb nyomaték |
28,7 N•m {2,93 kgf•m}/ 8,500 ford |
|